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Introduction : community-based whaling in the North   /   Freeman, M.M.R.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. iii-iv
ASTIS record 32749
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The papers in this volume were presented during the 1991 annual meeting of the International Association for the Study of Common Property, held in Winnipeg, Manitoba, Canada. The topic of the two-day symposium was Sustainable Whaling in contemporary context, and though not all papers presented at the symposium are published in this issue of Arctic, the ones appearing provide a representative cross-section of research on whaling being carried out in different disciplines at this time. ...


International management of whales and whaling : an historical review of the regulation of commercial and aboriginal subsistence whaling   /   Gambell, R.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 97-107
ASTIS record 32750
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The exploitation of whales has spread over the centuries from coastal to international waters, and from pole to pole. Despite the successive depletion of one species and stock after another, not until the 20th century were attempts instituted to regulate the industry and the catches at an international level. Agreements among the whaling companies competing in the Antarctic in the 1930s were closely followed by intergovernmental agreements, culminating in the 1946 International Convention for the Regulation of Whaling, which established the International Whaling Commission. In 1975 the commission adopted its "new management procedure" for commercial whaling, based on the concept of maximum sustainable yield. A separate but related management procedure for subsistence whaling operations was subsequently developed, largely because of the problems of the Alaskan bowhead hunt. This gave greater weight to the perceived dependence of the native communities on the hunt than to the status of the whale stock. The tensions between the objectives of the conservation of the whale resources and the orderly development of the whaling industry continue today. Commercial whaling is for the moment prohibited while a comprehensive assessment of stock status and trends is undertaken, together with the development of a revised management procedure. The impact of recent legislative thinking in the United Nations Conference on the Law of the Sea, coastal state sovereignty, and the developing trend towards the precautionary principle of management has caused profound changes in the interpretation and application of the 1946 convention and the consequent management policies by which it is implemented.

L'exploitation des baleines s'est étendue, au cours des siècles, depuis les eaux côtières jusqu'aux eaux internationales, et d'un pôle à l'autre. Malgré l'épuisement successif des espèces et des stocks, il fallut attendre le XXe siècle pour que des essais soient entrepris afin de réglementer l'industrie et les prises au niveau international. Les accords conclus dans les années 30 entre les sociétés baleinières qui étaient en concurrence dans l'Antarctique ont été suivis de près par des accords intergouvernementaux, pour aboutir en 1946 à la Convention internationale pour la réglementation de la chasse à la baleine, qui établit la Commission baleinière internationale (CBI). En 1975, la Commission adopta sa «nouvelle procédure de gestion» pour la chasse commerciale à la baleine, fondée sur le concept du rendement équilibré maximal. Une procédure de gestion connexe mais distincte, concernant la chasse de subsistance a été mise au point par la suite, en raison surtout des problèmes de la chasse à la baleine boréale en Alaska. Cette dernière procédure accordait plus de poids à l'importance de la chasse pour les communautés indigènes qu'au statut du stock baleinier. Les tensions entre les objectifs de conservation des ressources baleinières et le développement ordonné de l'industrie baleinière persistent encore de nos jours. La chasse commerciale est, pour l'instant, interdite pendant qu'on entreprend une évaluation en profondeur de l'état et des tendances du stock, et qu'on révise la procédure de gestion. Les retombées des discussions récentes sur la législation lors de la Conférence des Nations Unies sur le droit de la mer, la souveraineté des États côtiers, et la tendance croissante vers le principe de gestion préventive, ont causé de profonds changements dans l'interprétation et dans l'application de la Convention de 1946, ainsi que dans les politiques de gestion résultantes grâce auxquelles elle est mise en application.


The effectiveness of the International Whaling Commission   /   Andresen, S.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 108-115
ASTIS record 32751
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In this article, the effectiveness of the International Whaling Commission (IWC) is discussed in relation to three criteria: stated goals, correspondence between scientific advice and political decisions, and relative improvement in relation to the status quo. Under these criteria, the IWC has a low score on effectiveness in its initial phase (1949 to mid-1960s), but increased effectiveness in the next stage (mid-1960s to late 1970s). However, in the most recent history of the IWC, effectiveness has again been decreasing. Two main perspectives have been used in trying to explain the development within the IWC; first and most important, the assumption is that effectiveness will vary according to differences in the type of problems and related state preferences; the more "malign" the problem, the lower the effectiveness. Also, it is assumed that, although to a lesser degree, effectiveness will be influenced by the problem-solving capacity related to the cooperation in question. This approach is based on the design outlined for a large comparative research project on the effectiveness of international resource and environmental management. In this article, however, this perspective is used in a very simplified form, primarily to systematize the history and performance of the IWC.

Dans cet article, on discute de l'efficacité de la Commission baleinière internationale (CBI) selon trois critères: les buts exprimés, l'accord entre les avis scientifiques et les décisions politiques, et l'amélioration relative par rapport au statu quo. Selon ces critères, la CBI affiche une faible efficacité dans sa phase initiale (1949 - milieu des années 60), mais augmente son efficacité dans la phase suivante (milieu des années 60 - fin des années 70). Dernièrement cependant, l'efficacité de la CBI est de nouveau en baisse. On utilise deux grands axes pour tenter d'expliquer cette évolution au sein de la CBI. On suppose d'abord et surtout que l'efficacité variera en fonction des types de problèmes et des préférences de chaque État à leur sujet; plus le problème sera «épineux», moins il y aura d'efficacité. On suppose aussi, bien qu'à un degré moindre, que l'efficacité sera influencée par la capacité de résolution de problèmes reliée à la coopération en question. Cette approche est fondée sur le plan d'un grand projet de recherche comparative sur l'efficacité de la gestion des ressources et de l'environnement au niveau international. Dans cet article, cette perspective n'est cependant utilisée que sous une forme très simplifiée, surtout dans le but de systématiser l'histoire et la performance de la CBI.


Regionalization of international whale management : The case of the North Atlantic Marine Mammals Commission   /   Hoel, A.H.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 116-123
ASTIS record 32752
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This article reviews the evolution of the North Atlantic Marine Mammals Commission (NAMMCO) and considers its relations with the International Whaling Commission (IWC) and other international institutions concerned with marine resource management. Starting out in 1988 with a conference to address their common concerns, the four parties of the Faroe Islands, Greenland, Iceland and Norway in 1990 set up a North Atlantic Committee for Coordination of Marine Mammals Research (NAC), thereby institutionalizing the information function crucial to management. The regulation function was attended to when NAMMCO was established with a scientific committee and a council in 1992. With a management committee and the scientific committee being operative in 1993, the regime appears to have been steadily evolving towards a prominent role in North Atlantic marine mammals management. The preservationist inclination of most IWC members is identified as a major driving force, but also important are the development of a multispecies perspective in fisheries science and the coastal states' fear of creeping jurisdiction on the part of an international organization. Problems of compatibility with the IWC are found to be minor at this stage, while NAMMCO rests firmly on the legal bases provided by the 1982 Law of the Sea Convention and the Agenda 21 adopted by UNCED in 1992. The real threats to marine mammals are impacts from pollution, seismic survey shooting, and nuclear test explosions, rather than harvest. A relevant future policy area for the IWC is therefore the task of informing its member governments of the effects of environmental degradation on whales, while the management issues could be shifted to appropriate regional organizations that can manage whales on a sustainable basis in relation to their role in the ecosystem.

Cet article passe en revue l'évolution de la North Atlantic Marine Mammals Commission (commission sur les mammifères marins de l'Atlantique Nord [NAMMCO]) et considère ses rapports avec la Commission baleinière internationale (CBI) et d'autres organismes internationaux concernés par la gestion des ressources marines. Suite à une conférence en 1988 pour traiter de leurs préoccupations communes, les quatre parties - îles Féroé, Groenland, Islande et Norvège - formèrent en 1990 le North Atlantic Committee for Coordination of Marine Mammals Research (comité nord-atlantique pour la coordination de la recherche sur les mammifères marins [NAC]), institutionalisant de ce fait la fonction d'information qui est indispensable à la gestion. La fonction de réglementation fut couverte quand la NAMMCO fut dotée d'un comité scientifique et d'un conseil en 1992. Avec la mise en marche d'un comité de gestion et du comité scientifique en 1993, la commission semble accroître son rôle de premier plan dans la gestion des mammifères marins de l'Atlantique Nord. On a identifié la tendance préservatrice de la plupart des membres de la CBI comme étant le principal moteur, mais on reconnaît aussi l'importance du développement d'une perspective polyvalente dans la science des pêcheries ainsi que la crainte des États côtiers de se voir imposer de plus en plus de règlements de la part des organismes internationaux. On a trouvé que les problèmes de compatibilité avec la CBI étaient mineurs à ce stade, alors que la NAMMCO repose sur les bases légales solides fournies par la Convention des Nations Unies sur le droit de la mer de 1982, et sur l'«Agenda 21» adopté par le Sommet de la Terre en 1992. Les véritables menaces pour les mammifères marins sont les retombées de la pollution, les tirs de prospection sismique et les essais d'explosions nucléaires, plutôt que les prises. Il serait donc plus pertinent à l'avenir que la CBI se concentre sur la tâche politique d'informer ses pays membres des effets de la dégradation de l'environnement sur les baleines, et qu'elle laisse les questions de gestion aux organismes régionaux appropriés, capables de gérer les baleines sur une base durable par rapport à leur place dans l'écosystème.


Management by totemization : Whale symbolism and the anti-whaling campaign   /   Kalland, A.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 124-133
ASTIS record 32753
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The anti-whaling campaign has been with us for about two decades by now, and - not surprisingly - the arguments against whaling have changed during these years. The ecological argument that the whales are endangered is losing ground as it becomes clear that the stocks of some species of whales can sustain regulated harvest. Therefore, during the last few years more and more people have argued whaling on moral and ethical grounds. Whales have come to hold a special place in the animal kingdom. Three related themes are addressed in this paper. First, the process by which whales are turned into a symbol is analyzed. By combining characteristics found in a number of different whale species, a picture of a "super-whale" has emerged. Second, it is argued that whales have such potential as symbols because 1) whales are anomalous animals difficult to categorize, 2) they live in salt water, which symbolizes the ultimate purity, 3) they have a long history, and 4) they have qualities that we would like to see in our fellow human beings. It is argued that whales are turned into totems, thus dichotomizing mankind into "good guys" (protectors of whales) or "bad guys" (whalers). Finally, it is shown that by turning whales into totems and imposing an indefinite moratorium on whaling, the resource base of communities in northern Norway has been narrowed significantly, which has serious implications for the viability of these communities.

Les campagnes contre la chasse à la baleine existent depuis plus de 20 ans, et il n'est pas surprenant que les arguments aient changé au cours des années. L'argument écologique voulant que les baleines soient menacées est en train de perdre du terrain car il devient évident que le stock de certaines espèces peut supporter une prise réglementée. Par conséquent, au cours des dernières années, de plus en plus de gens se sont opposés à la chasse à la baleine d'un point de vue moral et éthique. Les baleines en sont venues à occuper une place privilégiée dans le règne animal. Cet article aborde trois thèmes qui sont reliés. En premier lieu, on analyse le processus par lequel les baleines sont transformées en symboles. De la combinaison des caractéristiques d'un certain nombre d'espèces différentes est ressortie l'image d'une «super-baleine». On soutient ensuite que le potentiel symbolique des baleines vient de ce qu'elles 1) sont des animaux sortant de l'ordinaire, difficiles à classer, 2) vivent dans l'eau salée, qui symbolise la pureté absolue, 3) ont une longue histoire, et 4) ont des qualités que l'on aimerait retrouver chez nos confrères humains. On soutient que les baleines sont érigées en totems, ce qui divise l'humanité en «bons» (qui protègent les baleines) et en «méchants» (qui les chassent). On démontre finalement que la transformation des baleines en totems et l'imposition d'un moratoire d'une durée indéterminée ont réduit de façon significative la base de ressources de nombreuses communautés côtières de la Norvège septentrionale, ce qui a de sérieuses conséquences pour la viabilité de ces communautés.


Alaska and Inuvialuit Beluga Whale Committee (AIBWC) - an initiative in "at home management"   /   Adams, M.   Frost, K.J.   Harwood, L.A.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 134-137, 1 map
ASTIS record 32754
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The Alaska and Inuvialuit Beluga Whale Committee (AIBWC) was formed in 1988 to facilitate and promote the wise conservation, management and utilization of beluga whales in Alaska and the western Canadian Arctic. The membership of the committee consists of representatives from coastal beluga whale hunting regions and communities in Alaska and the Mackenzie River Delta in Canada, U.S. federal, state and local government agencies, and others, such as researchers and technical advisors. Only representatives from beluga whale hunting communities vote on matters related to hunting, while the committee as a whole votes on other issues. Harvest monitoring programs are planned and coordinated at the spring meeting, implemented during the whaling season by hunters and others and reported upon during the fall meeting. To date, the AIBWC has 1) established beluga whale research priorities, 2) coordinated or assisted with the collection of samples for genetic, contaminant and basic biological studies, 3) provided funding for DNA studies, 4) commented on federal actions (e.g., relating to oil and gas exploration activity) with the potential to affect beluga whales, beluga habitat or beluga hunting, 5) collected the most complete harvest data ever available for Alaska, 6) produced a newsletter highlighting important marine mammal issues for coastal residents of Alaska, and 7) sponsored the attendance of committee members at meetings of the International Whaling Commission. The AIBWC recently ratified its draft Alaska beluga whale management plan, a counterpart to the existing plan for beluga whale management in the western Canadian Arctic, and has initiated discussions on a joint Inupiat-Inuvialuit plan for management of the shared Beaufort Sea beluga whale stock.

Le Alaska and Inuvialuit Beluga Whale Committee (comité sur le bélouga de l'Alaska et de l'Inuvialuit [AIBWC]) a été formé en 1988 pour faciliter et encourager une saine conservation, gestion et utilisation des bélougas en Alaska et dans l'Arctique occidental canadien. Le comité est composé de représentants des communautés et des régions côtières de chasse au bélouga en Alaska et dans le delta du Mackenzie au Canada, de représentants d'organismes gouvernementaux américains au niveau fédéral et régional ainsi qu'au niveau de l'État, et d'autres membres tels que des chercheurs et des conseillers scientifiques. Seuls les représentants des communautés de chasse au bélouga ont droit de vote sur les questions traitant de la chasse, tandis que le comité au complet vote sur les autres questions. Des programmes de surveillance des prises sont planifiés et coordonnés lors de la réunion de printemps, mis en application par les chasseurs ou d'autres individus pendant la saison de chasse à la baleine, et ils font l'objet d'un rapport à la réunion d'automne. Jusqu'à maintenant, le AIBWC a 1) établi des priorités de recherche sur le bélouga, 2) coordonné ou facilité le prélèvement d'échantillons en vue d'études génétiques, d'études sur la contamination, et d'études fondamentales de biologie, 3) subventionné des études sur l'A.D.N., 4) fourni ses commentaires sur des mesures fédérales (p. ex., en rapport avec les activités d'exploration pétrolière et gazière) pouvant affecter les bélougas, leur habitat ou la chasse dont ils font l'objet, 5) rassemblé les données les plus complètes jusqu'à présent sur les prises en Alaska, 6) publié pour les résidents des côtes alaskiennes un bulletin de nouvelles traitant surtout des grandes questions concernant les mammifères marins, et 7) subventionné la présence de membres du comité aux réunions de la Commission baleinière internationale. Le AIBWC a ratifié récemment l'ébauche de son plan de gestion du bélouga de l'Alaska, qui fait pendant au plan actuel de gestion du bélouga dans l'Arctique occidental canadien, et a entamé des pourparlers sur un plan de gestion mixte Inupiat-Inuvialuit, pour le stock baleinier commun en mer de Beaufort.


Small whale co-management in the eastern Canadian Arctic : a case history and analysis   /   Richard, P.R.   Pike, D.G.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 138-143, 1 map
ASTIS record 32755
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This paper explores the problems and challenges of co-management of beluga and narwhal populations in the Eastern Arctic region of the Northwest Territories. The political and regulatory context of co-management has changed in the last 14 years. Regulations were amended in 1980 and 1990 to limit harvest and the conditions of harvest. The Nunavut Land Claim Settlement Agreement-in-Principle of 1990 created a new framework for wildlife management. The 1990 Supreme Court decision in the Sparrow case was a strong admonition for native involvement in management of their fisheries resources. Canada and Greenland formed a joint commission for conservation and management of shared stocks of narwhals and belugas. The history of Southeast Baffin beluga co-management, our case study, is one of informal and incomplete co-management, because the hunters did not have full participation in the research pertaining to the evaluation of stock status, nor did they have the power to decide on the management of the stock. The decision of Fisheries and Oceans to severely limit beluga hunting created a crisis, which eventually led to the creation of a formal complete beluga co-management committee. We conclude that complete co-management, with full participation of Inuit hunters, is necessary for effective conservation and management of eastern Canadian small whales. Nevertheless, the vast area through which narwhal and beluga populations range, the large number of people and communities that would be involved in such a co-management process and the difficulty in determining stock status are important challenges to co-managers.

Dans cet article, nous discutons des problèmes et défits de la co-gestion des populations de bélugas et de narvals de la région est arctique des Territoires du Nord-Ouest. Le contexte politique et juridique de la co-gestion a changé durant les quatorze dernières années. Les réglements ont été amendé en 1980 et 1990 pour limiter le niveau ou les conditions de chasse. L'accord de principe de 1990 sur la revendication territoriale du Nunavut a créé un nouveau cadre pour la gestion de la faune. La décision de la Cour Suprème sur le cas Sparrow a été une forte exhortation en faveur de la participation des aborigènes dans la gestion de leurs ressources halieutiques. L'historique de la co-gestion du béluga du sud-est de la Terre de Baffin, notre sujet d'étude, en est un de co-gestion informelle et incomplète, parce que les chasseurs n'avaient pas pleine participation dans les recherches visant à l'évaluation du statut de ce stock ou le pouvoir de prendre des décisions de gestion. La décision de Pêches et Océans de sévèrement limiter la chasse aux bélugas a créé une crise qui a éventuellement menée à la création d'un comité officiel de complète co-gestion du béluga. Nous concluons qu'un système de complète co-gestion est nécessaire pour la conservation et la gestion des petites baleines de l'est de l'Arctique canadien. Cependant, l'immensité de la répartition des bélugas et des narvals, le grand nombre de gens et de communautés impliqués dans un tel processus de co-gestion et la difficulté d'évaluer l'état des populations sont d'importants défits pour les co-gestionnaires.


Aboriginal subsistence whaling in Greenland : the case of Qeqertarsuaq municipality in West Greenland   /   Caulfield, R.A.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 144-155, ill., 1 map
ASTIS record 32756
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Policy debates in the International Whaling Commission (IWC) about aboriginal subsistence whaling focus on the changing significance of whaling in the mixed economies of contemporary Inuit communities. In Greenland, Inuit hunters have taken whales for over 4000 years as part of a multispecies pattern of marine harvesting. However, ecological dynamics, Euroamerican exploitation of the North Atlantic bowhead whale (Balaena mysticetus), Danish colonial policies, and growing linkages to the world economy have drastically altered whaling practices. Instead of using the umiaq and hand-thrown harpoons, Greenlandic hunters today use harpoon cannons mounted on fishing vessels and fiberglass skiffs with powerful outboard motors. Products from minke whales (Balaenoptera acutorostrata) and fin whales (Balaenoptera physalus) provide both foods for local consumption and limited amounts of cash, obtained through the sale of whale products for Greenlandic foods to others. Greenlanders view this practice as a form of sustainable development, where local renewable resources are used to support livelihoods that would otherwise be dependent upon imported goods. Export of whale products from Greenland is prohibited by law. However, limited trade in whale products within the country is consistent with longstanding Inuit practices of distribution and exchange. Nevertheless, within the IWC critics argue that even limited commiditization of whale products could lead to overexploitation should hunters seek to pursue profit-maximization strategies. Debates continue about the appropriateness of cash and commoditization in subsistence whaling in Qeqertarsuaq Municipality in West Greenland, demonstrating that despite significant changes, whaling is an integral part of Greenland's mixed economy and a vital component of Greenlandic Inuit cultural identity. The social organization of whaling continues to be kinship-based and Greenlandic foods, including whale products, are prominent in local diets and in cultural celebrations. The research reveals that Greenlanders participate in whaling not to maximize profits but in order to sustain cultural traditions and to reduce dependency on tenuous links to the world economy.

Les débats sur les politiques concernant la chasse de subsistance à la baleine, au sein de la Commission baleinière internationale (CBI), tournent autour du changement de signification de la chasse dans l'économie mixte des communautés inuit contemporaines. Au Groenland, les chasseurs inuit capturent des baleines depuis plus de 4000 ans, dans le cadre d'un prélèvement polyvalent d'espèces marines. Cependant, la dynamique écologique, l'exploitation euro-américaine de la baleine boréale (Balaena mysticetus) dans l'Atlantique Nord, les politiques coloniales du Danemark, et les liens de plus en plus forts avec l'économie mondiale ont changé radicalement les pratiques de chasse à la baleine. Au lieu d'utiliser l'oumiak et les harpons lancés à la main, les chasseurs groenlandais d'aujourd'hui utilisent des canons lance-harpon montés sur des bateaux de pêche, et des embarcations légères en fibre de verre équipées de puissants moteurs hors-bord. Les produits du petit rorqual (Balaenoptera acutorostrata) et du rorqual commun (Balaenoptera physalus) fournissent à la fois de la nourriture pour la consommation locale et un peu d'argent liquide, provenant de la vente de ces produits pour la consommation alimentaire à l'extérieur de la communauté. Les Groenlandais voient cette pratique comme une forme de développement durable, où des ressources renouvelables locales sont employées pour entretenir un style de vie qui dépendrait autrement de biens importés. L'exportation de produits baleiniers est interdite par la loi au Groenland, mais le commerce limité de produits baleiniers à l'intérieur du pays est en accord avec la longue tradition inuit de distribution et d'échange. Des critiques au sein de la CBI soutiennent cependant que la commercialisation des produits baleiniers, même à faible échelle, pourrait amener une surexploitation si les chasseurs cherchaient à poursuivre des stratégies de maximisation des bénéfices. Les débats continuent pour savoir si l'argent liquide et la transformation des produits baleiniers en marchandises sont appropriés dans le cadre de la chasse de subsistance, et si les régimes de gestion indigènes sont capables d'assurer la protection des stocks de baleines. Cette étude de cas décrit la chasse contemporaine à la baleine dans la municipalité de Qeqertarsuaq dans le Groenland occidental, et montre qu'en dépit de changements significatifs, la chasse à la baleine fait partie intégrante de l'économie mixte du Groenland et qu'elle est une composante vitale de l'identité culturelle inuit du Groenland. L'organisation sociale de la chasse à la baleine continue d'être fondée sur les liens de parenté, et la nourriture groenlandaise, y compris les produits baleiniers, a une place de choix dans l'alimentation et les fêtes culturelles locales. La recherche révèle que les Groenlandais participent à la chasse non pour maximiser leurs bénéfices, mais pour maintenir des traditions culturelles et réduire leur dépendance à l'égard des liens ténus qui les relient à l'économie mondiale.


Conflicting cultural values : Whale tourism in northern Norway   /   Ris, M.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 156-163, 1 map
ASTIS record 32757
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This paper examines an example of cultural conflict in the case of a whale tourism project in northern Norway. The project has caused conflict since foreign entrepreneurs and their sponsors have moved in with the explicit purpose of putting an end to whaling by various means of changing the whalers' and local people's conception about whales. It is argued in this paper that the reason behind the introduction of The project follows an increasing ideological trend in the Western world today: the non-consumptive utilization of whales. This idea rejects whales as a fishery resource in favour of developing an emotional and recreational relationship towards them and at the same time helping unemployed whalers. The entrepreneurs have thus tried to transform "the Whale" from within the traditional cultural context in northern Norway by introducing an alien image of it as something humans are only supposed to consume by non-material means. Finally, it is concluded that the entrepreneurs have not succeeded in changing either local attitudes towards whales or the economic situation for the whalers, since whaling and other coastal communities in northern Norway show a high degree of cultural resistance.

Cet article se penche sur un exemple de conflit culturel dans le cas d'un projet touristique aménagé dans le nord de la Norvège. Le projet a créé un conflit car les promoteurs et leurs commanditaires sont arrivés dans la région avec l'intention déclarée de mettre fin à la chasse à la baleine en tentant par divers moyens de changer la perception qu'ont les chasseurs et la population locale de la baleine. On soutient, dans cet article, que la raison pour laquelle ce projet a été introduit est la tendance idéologique de plus en plus marquée dans le monde occidental d'aujourd'hui d'utiliser la baleine à des fins de consommation non matérielle. Cette idée rejette le concept de la baleine vue comme une ressource de pêche, en faveur du développement d'une relation affective et récréative avec elle et, en même temps, d'une aide aux chasseurs au chômage. Les promoteurs ont ainsi essayé d'extraire «la baleine» de son contexte culturel traditionnel dans la Norvège septentrionale, en en introduisant une image distincte, soit quelque chose que les humains sont censés consommer par des moyens non matériels. On conclut que les promoteurs n'ont pas réussi à changer les attitudes locales envers la baleine, ni la situation économique des baleiniers, parce que les communautés baleinières et côtières affichent un degré élevé de résistance culturelle.


On the resumption of commercial whaling : the case of the minke whale in the northeast Atlantic   /   Conrad, J.   Bjørndal, T.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 164-171, ill.
ASTIS record 32758
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The International Whaling Commission (IWC) met in Reykjavik, Iceland, in May 1991 to determine whether the five-year moratorium on commercial whaling, implemented in 1986, was to expire or be extended. Japan, Iceland and Norway sought to resume commercial whaling on stocks of fin and minke whales, which they regard as capable of supporting commercial harvest without risk of extinction. The IWC voted to extend the moratorium at least one more year. Iceland has subsequently withdrawn from the IWC, and Norway and Japan are also considering withdrawal. A bioeconomic model is constructed that might be used to manage the industry if commercial whaling is resumed. It is applied to the stock of minke whales in the Northeast Atlantic. The optimal stock and level of harvest depends on eight bioeconomic parameters. For a fleet with average productivity, the stock ranged from 81,052 adult whales, supporting a harvest of 137 animals, to 57,770 adult whales, supporting a harvest of 1675. The price/cost ratio will be important in determining the optimal stock and the long-run viability of whaling.

La Commission baleinière internationale (CBI) s'est réunie à Reykjavik, en Islande, en mai 1991, pour déterminer si le moratoire de cinq ans sur la chasse commerciale à la baleine devait expirer ou être prolongé. Le Japon, l'Islande et la Norvège demandaient la reprise de la chasse commerciale des stocks de rorqual commun et de petit rorqual, qui, d'après ces pays, sont capables de supporter une prise commerciale sans risque d'extinction. La CBI a voté pour la prolongation du moratoire pendant au moins un an. L'Islande s'est par la suite retirée de la CBI, et le Japon et la Norvège envisagent de faire la même chose. On construit un modèle bio-économique qui pourrait être utilisé afin de gérer l'industrie si la chasse commerciale reprend. On l'applique au stock du petit rorqual de l'Atlantique du Nord-Est. Le stock optimal et le niveau des prises dépendent de huit paramètres bio-économiques. Pour une flotte de productivité moyenne, le stock va de 81 052 baleines adultes supportant une prise de 137 animaux, à 57 770 baleines adultes supportant une prise de 1675 animaux. Le rapport prix/coût sera un facteur important qui déterminera le stock optimal et la viabilité à long terme de la chasse à la baleine.


Epilogue : Whales and elephants as cultural symbols   /   Peterson, J.H.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 172-174
ASTIS record 32759
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... In his commentary, Dr. Peterson focuses on two of the papers presented in this volume, those by Ris and Kalland, who analyze the evolving symbolic significance of whales and how this has affected coastal whaling communities in northern Norway. As a discussant of the whaling papers at the Common Property Conference, Dr. Peterson was impressed by the commonality of the problems facing sustainable management of whales and elephants and of the need for environmental scientists to be aware of the symbolic, ethical and philosophical issues involved in managing natural resources such as marine mammals and African large mammal species, which have so excited the imagination of publics and politicians in distant places. ...


Maxwell John Dunbar   /   Smidt, E.L.B.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 175-177, ill., 1 map
ASTIS record 32760
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At the Annual Festival of the University of Copenhagen on 21 November 1991, the Canadian biologist and oceanographer Maxwell John Dunbar, professor at McGill University, Montreal, was awarded an honorary doctorate of science. He was accorded this mark of honour on the grounds of both his extensive work in arctic marine biology and his long-term association with Greenland and Denmark. ... Dunbar's scientific activities have been extensive and far reaching. Certain selected areas of his research are highlighted below. His earliest research was in zoology, involving different zooplanktonic groups, especially those Crustacean groups of importance in the food chain. He soon moved into ecological-hydrographic studies, investigating the so-called "brown zone" at the face of a glacier in the Disko Bay region of West Greenland in 1936. When glaciers extend into deep water, the surface water flowing away from the glacier face can be replaced by upwelling water coloured brown by mud from the bottom and in which there is a large plankton population that attracts seabirds in search of food. There followed extensive oceanographic and biogeographic studies, resulting in a monograph, Eastern Arctic Waters (1951), in which the physical oceanographic conditions in the Eastern Canadian Arctic and West Greenland regions are described. ...


Simon Anaviapik (1913[1915?]-1992)   /   Steltner, H.A.R.   Steltner, S.D.
Arctic, v. 46, no. 2, June 1993, p. 178-179, ill.
ASTIS record 32761
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Simon Anaviapik lived in Pond Inlet on Baffin Island, Northwest Territories. A description of Anaviapik's personality does not fit into any of the accepted levels of recognition for an individual. There is no list of accomplishments and there are no citations of his works, his words or phrases. He wrote some stories from his life for those who did not know him, his people or his land. He was of very slight stature and had small, soft hands that firmly and warmly shook your hand. His beaming eyes were alert and penetrating, showing experience in probing the unknown and revealing his great understanding of people. His speech was clear and well pronounced and he knew his native language, Inuktitut, second to none of his contemporaries. Most valuable of all was his ability to explain fully all of its nuances. He often sadly remarked on the gradual deterioration of Inuktitut. He spoke no English, but we observed that he understood the language quite well without any help or translators. ... Anaviapik was the key motivator for local Inuit to participate in a multidisciplinary, international scientific research project known as the EOS Routing Study, conceived and coordinated by Hermann Steltner in 1971. ... Seventeen Inuit from Pond Inlet assisted with the Routing Study, together with researchers from Brock University, Canada, and several European institutions. At the end of that study Anaviapik succeeded in convincing us to continue with engaging Inuit in science-supporting data collection, measurements and observations. This led to our founding of the Arctic Research Establishment (ARE) in Pond Inlet in 1973. ...


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